Wiadomości

Gotan Project

Tomasz Baran

La Revancha del Tango
Gotan Project

gotanPrzepis na Tango a’la Gotan jest bardzo wysublimowany: argentyńskie tango obrać ze stwardniałej skóry, jak pomarańczę i wycisnąć sok. Do otrzymanej esencji dodać garść latynoskiej gitary, czubatą łyżeczkę południowo-amerykańskiego poczucia rytmu, szczyptę breakbeatów i doprawić do smaku odrobiną elektroniki. Całość bardzo delikatnie zmiksować. Efektem tego procesu jest znakomita kompilacja pod przewrotnym tytułem „La Revancha del Tango” (tłum. Zemsta tango).

Inicjatorami trzyosobowego projektu Gotan są argentyński gitarzysta Eduardo Makaroff, żyjący od wielu lat w Paryżu i znany z działalności na scenie elektronicznej Philippe Cohen Solal, którzy wraz z Christophem H. Müllerem stanowią trzon grupy. Naturalną podstawą zawartych na krążku utworów stało się tango argentyńskie, które płynie w żyłach wychowanego w Buenos Aires Makaroffa. Od swej europejskiej odmiany, której stolicą jest właśnie Paryż, różni się diametralnie. W przeciwieństwie do tanga europejskiego, jakie znamy głównie z sal balowych i którego podstawą jest bardzo silnie akcentowany rytm, odzwierciedlony w energicznych ruchach tancerzy, tango argentyńskie jest bardzo intymne, tajemnicze i uwodzicielskie. Jest muzyką barów i kawiarni, a jego piękno nie leży w warstwie zewnętrznej, lecz w napięciu i uczuciach pomiędzy samymi tancerzami. Tą delikatną nutę przemyca na swojej płycie Gotan Project.Nazwa projektu pochodzi od słowa tango na bazie verlan, francuskiego slangu, który używany jest do podkreślania albo ukrywania znaczenia słów. Jego zasada polega na zamianie w słowie kolejności sylab, a sama nazwa verlan powstała z zamiany sylab we francuskim l’invers (tłum. ‘na odwrót’). W ten sam sposób Gotan Project bawi się muzyką. Przenosi w tangu akcent z rytmu, który zastąpiony lekkim współczesnym basem i elektroniczną perkusją traci swą pierwszoplanową rolę, na jego pozostałe elementy podkreślając przez to jego emocjonalność, nastrojowość kompozycji. To co robimy w Gotan to poszukiwanie głównych fraz rytmicznych, wybieramy harmonie tanga, aby je niszczyć. Z dużą dozą szacunku staramy się niszczyć i zarazem budować coś bardziej przenikliwego – powiedział w jednym z wywiadów Makaroff.

Każda z kompozycji na płycie posiada odrębny charakter, a całość jest ciekawą fuzją tanga i współczesnej muzyki. I chociaż łączenie sterylnych przestrzeni muzyki elektronicznej z duchem ciasnych argentyńskich kafejek jest zadaniem co najmniej karkołomnym, Gotan Project poradził sobie z tym wręcz doskonale. Klasyczny dźwięk bandoneonu Nini Flores’a odbijający się echem po całym utworze „El capitalismo foráneo”, czy „Queremoz Paz”, zaplątany w głęboki pogłos i monotonne frazy rytmu to udane, wręcz hipnotyczne połączenie. Całość wieńczy „Vuelvo Al Sur” Astora Piazzoli zaśpiewany z nutą nostalgii przez Cristinę Villalonga.

Twórczość Gotan Project jest pomostem pomiędzy odrębnymi gatunkami muzycznymi i kulturą dwóch różnych kontynentów, a także między odbiorcami z różnych grup wiekowych. Została doceniona nie tylko przez tworzących trendy DJ’ów jak Gilles Peterson, czy Peter Kruder, lecz także przez argentyńskie stacje radiowe.
źródło Polskie Radio Online

Dodaj komentarz

*